Grassman snor min kaffe-mjölk.
Grassman snor min kaffe-mjölk.
Han sitter PÅ saffranskakan jag hade tänkt äta till kaffet.

Nå. Igår flyttade han hem igen. Sorgligt.

Jag stänger fortfarande igen dörren så snabbt jag kan för att han inte ska hinna smita ut...

Jag är en HOLK-TANT!!!

Träffade en smått specialpedagogiskt utbildad lärare i centrumet.
- JAG jobbar inte som Holk-tant på min skola! sa hon entusiastiskt. Och föraktfullt.
Hon menade att de andra speciallpedagogerna plockar ut barnen ur klasserna och undervisar dem i lugn o ro enskilt eller i små grupper.
-Jag ÄR en holk-tant, svarade jag.

- Ja men du måste ju! urskuldade hon sej och malde snabbt vidare om hur fantastisk hon är...

De outbildade som fuskar i specialpedagogik vet alltid bäst.

Själv lärde jag mej redan för 15 år sedan i min utbildning att man ska tänka på ett "nytt" sätt: Alla barn kan lära sej om de får rätt förutsättningar. Planera bara om skolan och undervisningen och absolut inte exkludera någon = plocka ut dem ut ur klassrummet.
Detta är trenden just nu. Fortfarande. Även från statsmaktens sida.
Idén kommer från en filosofisk sociolog i Frankrike på 80-talet. Bland annat.

Men de barn jag får med mej ut ur gupperna är de som redan  är exkluderade eftersom de inte orkar få något gjort eller hinner fatta vad de ska göra i de stora klasserna. De som behöver tyst omgivning, ett fåtal störande personer och lite begränsad miljö för att koncentrera sej. De som behöver lite mer tid och struktur. Precis som jag själv behöver.

Vem av oss lär oss läsa  i kassakön på stormarknaden?
Eller i Råttgången på Centralen i Stockholm?

Det är vad vi kräver av barnen som inte ska exkluderas. Sen sitter förståsejpå-tanterna som läst fem poäng specalpedagogik på nån köpt kurs och häver ur sej lite handledning av personal eller lite organisationslösningar och tror att DET ska hjälpa.

ALLA kan givetvis lära sej, men inte SAMMA saker eller på samma sätt och i samma miljö.
Jag vet, jag har varit i det själv hela rehabiliteringen. Jag vet hur specialpedagogisk inlärning måste skräddarsys efter person.
Vilket ni som aldrig haft storke inte vet ett skit om, även om ni har  några böcker.

Jag är förbannad.