VAL-VELIG

Publicerat i: stroke

 

 

Jodå.

Vid stroken fick jag en skada som består; jag har svårt att välja.

När det finns flera beslut att fatta samtidigt blir jag överbelastad och kan inte prioritera.

Jag har lärt mej försöka göra så mycket som möjligt på rutin för att slippa bry hjärnan så mycket.

Vid en valsituation behövs olika sorters minne.

Du har några alternativ.

Du ska fundera igenom alla.

Det gäller att de sparas i minnet för att kunna plockas fram när de ska jämföras.

Sen ska du kunna väga in olika aspekter för varje alternativ och spara dem.

Till sist ska du kunna välja bort och prioritera. Då är det nödvändigt att minnet fungerar och att de olika alternativen går att plocka fram.

 

Den här processen kostar mycket energi.

 

På strokeföreningen i Stockholms hemsida finns en Valguide. www.strokestockholm.se. Där svarar partierna så snällt på frågor om hur de vill göra med strokeprevention, akutvård och rehabilitering. Ingen säjer något om hur man ska stötta de personer med stroke som lyckats klara sej undan skador så pass att de vill tillbaka till jobbet.

Ingen säjer något om hur man vill tillämpa diskrimineringslagen för att arbetsgivarna ska släppa in oss i arbetslivet på de villkor som passar oss.

 

På söndag är det val.

 

Jag jämför vad partierna svarar.

Svårt.

 Enklast blir väl att rösta som alltid förr på ren rutin.

Men blir det bäst?

 

Eller så blir det som det brukar med allt annat. Jag tar det som blev över. Nåt parti som ingen annan vill rösta på…