Så fungerar jag.

Vid stress; nåt trubbel med barnen, F-kassan, förkylning... öppnas hjärnans alla skydd och runt hoppar tankar, planer och oro. In väller alla intryck, som hagelstorm, från alla håll.

- Ta EN sak i  taget! föreslår  Syster Duktig så klokt.

- JAG VET! Det där har jag hört förut! Men vilken sak ska jag ta först? Hur ska jag få stopp på resten som far runt som ett hysteriskt flipperspel?

- Skriv upp, säjer Duktig så duktigt.

- JAG VET! Men sen - när jag glömt VAR jag har skrivit upp? Och när jag glömmer läsa det ifall jag hittar igen det?

- Meditera en stund, försöker Duktig.

- Det där är som att be en mystacksbefolkning ställa sej i storleksordning.

- Sånt där är till för er med hjärnor som inte haft en sån stroke som jag.

Syster Duktig ler och ber mej att inte vara så defensiv. 

- Tala om vad jag kan göra, mumlar hon, redan bortvänd för att gå.

-