Chauffören idag bröt lite på något arabiskt språk, från Nordafrika, kanske.

Den äldre vinnan i framsätet  var arg.
- Jag ska till sjukhuset.
- Nej, sa hennes unga ledsagare bredvid mej i baksätet. Du ska hem till X-gården!
- Jag bor inte där, sa den gamla.
- Jag vet att du bor där. Jag jobbar där, hävdade ledsagerskan.
- Du kör mej väl till sjukhuset först? frågade kvinnan chauffören?
Ledsagerskan valde att vara tyst.
Han svarade ingenting. Jag började prata lite om hundar och katter och hon glömde vara förvirrad. Hemma vid X-gården klev hon beskedligt ur bilen och följde med sin personal in.

- Vi blir alla gamla och sjuka. En del blir sjuka när de är unga. Det är livet, sa chauffören.
- Jag träffar alla möjliga olika människor!
- Man föds och man dör utan någonting. Man måste göra bra medan man lever, inte tänka så mycket på problem och klaga så mycket.
- Du är inte perfekt, jag är inte perfekt, ingen är perfekt. Om man inte kräver att andra ska vara perfekta blir livet lättare.
- Man kan hitta så mycket att vara glad för.

Dagens dusch av visdom.


-

#1 - - Åke:

Hej!
Sitter här och läser dina äventyr med färdtjänsten.
Jag kan tipsa dig om att samtliga nätter i veckan med början klockan 23 och fram till 06 så är det svensk personal som svarar.

#2 - - Maria Mimmi:

Tack för det tipset. Så du ställer klockan på väck och kliver upp och bokar nästa dags resa mitt i natten? Är det då växeln (Stockholm förstås) sköts från Nynäshamn?

#3 - - Åke:

Hej!
Nej, men jag gör reklam för att vi nattetid ska få mer att göra. :-)
Dock är det lite svårt att komma fram på helgerna vilket vi beklagar.
Vi kan nattetid ha upp till 500 samtal på helgerna så vi är tacksam om ni kan ha lite tålamod om ni får vänta i telefonen, eller ringa upp igen när det är upptaget.

Och vad det gäller felbokningarna som görs i Riga dagtid så vädjar jag och mina kollegor att ni ska kontakta färdtjänstens kundtjänst och framföra synpunkter, för det har förekommit uppgifter i massmedia att det fungerar bra.
Mvh Åke

#4 - - Maria Mimmi:

Hej Åke.
Ja Strokeföreningen Stockholm har kontakt med färdtjänsten och framför missnöjet med Rigaväxeln emellanåt.
Jag skrev några missnöjesbrev när jag var ny i sjukbranschen men fick bara ett formellt Vi-har-tagit-del-brev tillbaka. Man fick inte klaga per telefon eller mejl då. Så jag gav upp. Men när jag ringer beställningen och hamnar i Riga brukar jag lägga på och ringa om tills jag kommer till någon svensk växel. Det tar för mycket på orken att vänta och tvingas ringa Resegarantin och vänta på vy bil.